Wat doen we bij reparatie.
Reparatie van een horloge of klok bestaat hoofdzakelijk uit onderhoudswerk.
Bij klokken bestaat het hoofdzakelijk uit verbussen van het uurwerk: Bij modernere klokken verbussen we met standaard bussen, zgn. bouchons. Bij antieke klokken worden de bussen met de hand gedraaid en ingeklonken.
Ook veren moeten wel eens vervangen worden. Bovendien kan er na een veerbreuk schade zijn ontstaan in het raderwerk, zoals kromme tanden, afgebroken tappen e.d. Dat moet eerst weer goed en duurzaam hersteld worden.
Bij horloges ligt dat anders. Bij modernere horloges kun je vaak versleten of beschadigde onderdelen vervangen. De uurwerken hebben dan doorgaans de naam van de fabrikant in de platine staan met een nummer, het caliber nummer. Aan de hand hiervan kunnen onderdelen besteld worden.
Bekende uurwerkfabrikanten zijn onderandere ETA, AS en FHF. Zij maken of maakten de uurwerken voor diverse merken. Van al deze merken is ETA eigenlijk de grootste producent die nog is overgebleven. Veel merkhorloges hebben vandaag de dag dan ook een ETA uurwerk.
Bij antieke horloges moeten er vaak onderdelen bijgemaakt worden, die zijn niet meer te verkrijgen. Een arbeids intensief werk, waarbij je als horlogemaker constant uiterst geconcentreerd moet blijven.
Bij recentere horloges zijn vaak onderdelen te bemachtigen via ons uitgebreide netwerk. Hiertoe hebben horlogemakers een eigen forum, waar onderdelen gevraagd kunnen worden.